Direct X چیست؟

Direct X مجموعه‌ای از رابط‌های برنامه کاربردی (API) ست که برای اداره کردن  برنامه‌های چند رسانه‌ای، به ویژه برنامه‌نویسی بازی و ویدئو، در مایکروسافت است. در اصل، اسم‌ این رابط‌های برنامه کاربردی  تماما با Direct شروع می‌شوند، از قبیل Direct3D، DirectDraw، DirectPlay، DirectSound و …

DirectX اصطلاح کلی برای تمام این رابط های برنامه کاربردی Direct است و اسم کلی این مجموعه شد.

Direct X نرم‌افزارها را قادر می‌سازد تا از قابلیت‌های  سخت‌افزار کامپیوتر شما اطلاع پیدا کرده و پارامترهای لازم را با آن‌ها مطابقت دهد. این خاصیت به برنامه‌های صوتی و تصویری این قدرت را می‌دهد تا روی هر کامپیوتری که ویندوز نصب شده و سخت‌افزار آن سازگار با Direct X باشد فایل های صوتی و تصویری را با بیشترین کارایی و کیفیت ممکن به اجرا بگذارد.

اجزاء تشکیل دهنده DirectX
DirectDraw : برای کشیدن تصاویر دو بعدی. گرچه هنوز در تعدادی از بازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
(Direct3D (D3D : برای کشیدن تصاویر سه بعدی
DXGI : برای شمارش آداپتورها و نظارت و مدیریت زنجیره های مبادله ای برای Direct3D 10 و بالاتر
DirectInput : برای میانجی قرار دادن وسایل ورودی شامل صفحه کلیدها، موس ها، دسته های بازی یا دیگر کنترل گرهای بازی
DirectPlay : برای بازی های چند بازیکنی Online
DirectSound : برای پخش و رکورد کردن صداهای موجی شکل
DirectSound3D : برای پخش صداهای سه بعدی
DirectMusic : برای پخش آرم های برنامه ساخته شده در DirectMusic Producer
DirectX Media : شامل DirectAnimation برای فیلم های کارتونی (انیمیشن) دو بعدی شبکه; DirectShow برای پخش صوت و تصویر و فیلم و صدای زنده بر روی مرورگر (streaming media)،
DirectSetup : برای نصب اجزاء DirectX

چطور کار می کند؟

در ابتدایی‌ترین سطح Directx بعنوان یک واسطه بین سخت‌افزار در کامپیوتر شخصی و خود ویندوز ، بخشی از API ویندوز یا واسطه برنامه‌نویسی برنامه‌های کاربردی Application Programming Interface است .

برای مثال هنگامی که نویسنده یک برنامه بازی می‌خواهد یک فایل صوتی اجرا شود ، صرفاً فراخوانی به تابع کتابخانه  صحیح می‌باشد. هنگامی که بازی اجرا می‌شود ، عملکرد مزبور Directx API را فرا می‌خواند که به نوبه خود فایل صوتی را به اجرا در می‌آورد . برنامه‌نویس به دانستن نوع کارت صدایی که با آن سروکار دارد ، توانائی‌های کارت مزبور و چگونگی مکالمه با آن نیاز ندارد . مایکروسافت Directx را فراهم آورده است و سازنده کارت صدا نیز درایوی که توان اجرای Directx را داشته باشد فراهم کرده است . برنامه‌نویس تقاضای صدایی که باید اجرا شود را می‌نماید و صوت مزبور اجرا می‌شود بدون توجه به دستگاهی که صدا بر روی آن باید اجرا شود .

از دیدگاه ما بعنوان بازیکنان نیز Directx اوضاع را بطرز غیر قابل باوری تسهیل می‌نماید ، حداقل بصوت تئوری . شما کارت صدای جدیدی را جایگزین کارت قدیمی‌تان می‌کنید و کارت جدید به همراه درایو می‌آید . دفعه بعد که بازی مورد علاقه خود را بازی کردید ، هنوز می‌توانید صداها و موسیقی آن را شنیده و ناچار به انجام هیچگونه تغییرات پیکربندی پیچیده‌ای نمی‌باشید .

در ابتدا ، Directx زندگی خود را بعنوان یک Toolkit ساده آغاز نمود، سخت افزارهای اولیه محدود بوده و صرفاَ گرافیکی بسیار ابتدایی مورد نیاز بود . با تکامل نرم افزارها و سخت افزارها از نظر پیچیدگی ، Directx نیز تکامل یافت ..

امروزه برای اجرای هرچه بهتر بازی‌های رایانه‌ای نیاز به نصب یا آپدیت اخرین نسخه Directx در ویندوز هست و بدون آن تقریبا امکان بازی وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها: